جفت گیری قرقاول ها در طبیعت

بروز شده در : ۱۴۰۰٫۰۷٫۲۲

قرقاول ها جزو پرندگان زینتی هستند و اکثرا به دلیل داشتن زیبایی خاص در بال و پر خود مورد توجه قرار گرفته اند، البته در این میان خانواده هایی نیز هستند که به دلیل توان مالی بالایشان قادر به خرید قرقاول ها و تغذیه از گوشت آنها می شوند، زیرا قرقاول ها دارای گوشتی بسیار لذیذه بوده که هر کسی را وسوسه می کند ولی از این مهم تر قیمت آن می باشد که بسیار گران بوده و هر خانواده ای قادر به خریداری این پرنده نمی شود.
قرقاول ها هم در طبیعت یافت می شوند و هم به صورت پرورشی وجود دارند. در کشور عزیزمان ایران نیز در مناطق شمالی می توان قرقاول ها را یافت، آنها در میان بوته زار ها، مناطق کوهستانی و جنگل ها زندگی می کنند و اکثر اوقات نیز در بالای درخت ها پناه می گیرند. در این مقاله از وب سایت ایزی باتور می خواهیم شما را با نحوه جفت گیری قرقاول ها در طبیعت آشنا سازیم، آنها دارای خصوصیات بسیار جالبی هستند که در این مقاله به آن اشاره شده پس خواندن این مقاله را به شما توصیه میکنم.
جفت گیری قرقاول ها

« جفت گیری قرقاول ها »

جفت گیری قرقاول ها در طبیعت چگونه صورت می گیرد ؟

با فرا رسیدن فصل بهار قرقاول ها نیز همانند سایر پرندگان وضعیت تغذیه و شرایط آب و هوایی را بر وفق مراد می بینند و با گرم شدن هوا کم کم خود را آماده تولید مثل می کنند، در کتاب عادات عشق بازی پرندگان اثر پروفسور برلیوز دانشمند فرانسوی آمده است که با فرا رسیدن فصل بهار هر یک از قرقاولان نر محوله ای به اندازه 10 متر مربع را قرق نموده و به تمیز نمودن آن محل می نماید و ساعت ها از آن مکان مواظبت می کند و هر گاه گذر قرقاول ماده ای به آن مکان بخورد او را دعوت به قلمرو خویش می کند، اگر قرقاول ماده دعوت او را بپذیرد و به مکان قرق شده او وارد شود، آنگاه قرقاول نر با رقص و پایکوبی در اطراف قرقاول ماده او را به جفت گیری فرا می خواند.
معمولا در طبیعت اکثر پرندگان نر و ماده با کمک یکدیگر شروع به لانه سازی می کنند، ولی در مورد قرقاول ها قضیه کمی متفاوت است، قرقاول نر هیچ دخالتی در لانه سازی ندارد و تمامی مراحل لانه سازی را قرقاول ماده بر عهده می گیرد، او معمولا لانه خود را در میان انبوهی از بوته زار ها می سازد و این مکان حتما باید نزدیک چشمه یا جوی آب بوده و در بیشتر طول روز دارای سایه باشد.
قرقاول نر بالعکس سایر پرندگان به یک همسر قانع نبوده و در طول دوره جفت گیری می تواند با چندین قرقاول ماده جفت گیری نماید و از این جهت آنها را جزو پرندگان چند همسر یا چندکامه قرار می دهند. پس از اینکه هر یک از قرقاول های ماده با همسر خود جفت گیری نمود که به درون لانه خود رفته و آماده تولد تخم ها می شوند.

قرقاول ماده چند تخم می گذارد ؟

معمولا هنگام جفت گیری قرقاول ها در طبیعت پرنده ماده بیشتر از 20 الی 25 تخم بیرون نمی آورد و پس از رسیدن تعداد تخم ها به اندازه ای مشخص مثلا 15 الی 20 عدد بر روی آنها خوابیده و برای بیرون آمدن جوجه ها روز شماری می کند. تخم قرقاول ها در بیشتر اوقات رنگی قهوه ای همراه با خال های ریز دارد و بعضا نیز به رنگ آبی متمایل به خاکستری دیده شده است و کوچک تر از تخم مرغ هستند.
ولی در حالت پرورشی با برداشت مداوم تخم ها از بستر و جلوگیری از خوابیدن قرقاول های ماده بر روی تخم می توان تخم گذاری آنها را به میزان قابل توجهی افزایش داد و در فصل های بهار و تابستان از آنها تخم جمع آوری کرد. جالب است بدانید که قرقاول ها بر خلاف سایر پرندگان عصر ها تخم گذاری می کنند، پس اگر قصد جمع آوری تخم ها را دارید حتما اویل شب به آنها سر بزنید تا از شکسته شدن و آلوده شدن بیش از حد تخم ها جلوگیری کرد.
جفت گیری قرقاول

« جفت گیری قرقاول »

قرقاول ها تا چند روز پس از جفت گیری قادر به تولید تخم نطفه دار هستند ؟

طبق بررسی های انجام شده بر روی کیفیت اسپرم پرندگان مختلف از جمله قرقاول ، نتیجه این بود که اسپرم قرقاول ها دارای قدرت ماندگاری بیشتری هستند و تا چهار هفته می تواند در تخمدان قرقاول ماده زنده بماند و منجر به تولید تخم هایی نطفه دار شود. اما با این وجود برخی از پرورش دهندگان از انجام جفت گیری در برخی از قرقاول ها نامطمئن هستند و برای افزایش کیفیت تخم ها به ازای هر 5 پرنده ماده یک پرنده نر در نظر می گیرند. مزیتی که در انتخاب تعداد زیاد پرنده نر وجود دارد مربوط به کیفیت محصولات می شود که شخص پرورش دهنده از نطفه دار بودن تخم های تولیدی مطمئن خواهد بود و در نتیجه درصد جوجه آوری بالا می رود ولی عیبی که در این روش وجود دارد به نازک شدن پوسته تخم ها مربوط می شود که احتمال نفوذ باکتری ها و مرگ زود هنگام جوجه ها را بیشتر می کند.
کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت