روش های تغذیه مرغ عشق

درج شده در : ۱۴۰۱٫۰۳٫۰۱

تغذیه مرغ عشق همانند سایر پرنده های دیگر دارای ویژگی‌های خاص خود است و باید از جیره غذایی استفاده شود که سلامتی پرنده را به دنبال داشته باشد. پرنده ها هم مانند انسان ها تنها با آب و نان خالی نمی توانند زندگی کنند بنابراین باید جیره های غذایی مخصوص آن ها را تهیه کرده و در اختیار آنها قرار داد. جیره ای که فقط از یک نوع مواد غذایی تشکیل شده باشد می تواند سلامتی جسمی و روانی پرنده را با مشکل مواجه کند. استفاده از جیره های غذایی ضعیف باعث ایجاد بیماری هایی نظیر عفونت های تنفسی ، اختلالات تولید مثل ، مشکلات پوستی و ریزش پرهای پرنده می شود.

همانگونه که استفاده از جیره های غذایی مقوی باعث افزایش طول عمر می شود ، استفاده از غذای نامناسب می‌تواند سلامتی و طول عمر مرغ عشق را کاهش دهد. در این مقاله جیره غذایی را که توسط انجمن جهانی دامپزشکان برای تغذیه مرغ عشق ارائه شده است ، بررسی می کنیم.

جیره غذایی مناسب برای مرغ عشق باید دارای ۵۰ درصد انواع دانه ها باشد. همچنین در تغذیه پرنده باید از میوه جات و سبزیجات هم استفاده کنید که حدود ۴۵ درصد جیره غذایی را تشکیل می دهد. این مواد غذایی باید به رنگ سبزه یا پرتغالی باشند. برای تامین پروتئین مورد نیاز مرغ هم می توانید از گوشت و تخم مرغ پخته شده و سایر محصولات لبنی استفاده کنید که حدود ۵ درصد جیره غذایی را تشکیل می دهند. البته گوشت و تخم مرغ باید به صورت کامل پخته شوند

غذای پرنده را بازه های زمانی مناسب تعویض کنید

غذای باقیمانده در ظروف و دانخوری ها را باید در فواصل زمانی مناسب تعویض کنید. به عبارت دیگر باقی ماندن غذا در داخل غذاخوری باعث فاسد شدن آنها شده و سلامتی پرنده را به خطر می اندازد که برای جلوگیری از این مسئله باید هر دو تا چهار ساعت یک بار غذای باقی مانده در داخل ظروف را تعویض کنید. البته در روزهای گرم تابستان که دمای هوا شدیدا افزایش پیدا می کند این کار را باید هر ۳۰ دقیقه یک بار انجام بدهید. تغذیه مرغ عشق باید در تمامی اوقات روز به صورت مطلوب انجام شود.

اصول تغذیه مرغ عشق

« اصول تغذیه مرغ عشق »

غلات و دانه های جیره غذایی مرغ عشق

همانطور که اشاره کردیم یکی از مواد اصلی تشکیل دهنده جیره غذایی مرغ عشق ، غلات و دانه ها هستند که البته باید کاملا تمیز سالم و پاکیزه باشند. برای اطمینان از سالم بودن غذا ، باید هر روز داخل ظروف را به دقت بررسی کنید تا غذا در داخل آنها باقی نماند. برای انجام این کار بهتر است ظرف غذا را از قفس بیرون آورده و در مقابل نور داخل ظروف را نگاه کنید.

باید پوسته های خالی دانه ها را جدا کرده و از جیره غذایی اصلی پرنده جدا کنید. یکی از خصوصیات جالب مرغ عشق این است که اگر مواد غذایی مورد نیازش به صورت کافی تامین نشود باز هم رفتار غیرطبیعی از خودشان نشان نمی دهد. مرغ عشق ها به صورت کاملا دقیق و حساب شده مواد غذایی مصرفی خودشان را نظافت می کنند به طوری که پوسته هایی که در داخل آنها دانه وجود ندارد را دوباره در داخل ظرف غذا قرار می دهند. به همین دلیل زیاد بودن پوسته های خالی در جیره غذایی باعث گرسنه ماندن پرنده می شود.

نقش ارزن و دانه های گیاهی در جیره غذایی مرغ عشق

ارزن یکی از بهترین غذاهایی است که مرغ عشق ها به آن علاقه دارند. از خوشه های طلایی ارزن می شود هم به عنوان غذا و هم به عنوان اسباب بازی استفاده کرد. البته چون که ارزن سرشار از چربی است ، استفاده بیش از اندازه از این ماده غذایی در تغذیه پرنده باعث افزایش وزن و چاقی پرنده می شود. در کنار ارزن می توانید از نان گندم ، پاستای پخته شده و برنج هم استفاده کنید.

دانه های گیاهان هم برای تغذیه مرغ عشق و مناسب هستند. البته آنها را باید به صورت خیس و باد کرده یا جوانه زده استفاده کنید. یک نکته مهم این که دانه های جوانه زده گیاهان منبع مناسبی برای تامین پروتئین مورد نیاز پرنده محسوب می شوند. مرغ عشق ها در طبیعت از دانه ها استفاده می کنند. منقار آنها طوری طراحی شده که بتواند دانه های کوچک گیاهان رو شکسته و خرد کند.

باید توجه داشته باشید که دان هایی که برای تغذیه مرغ عشق استفاده می کنید کاملاً تازه باشند و هیچ گونه آثاری از کهنگی و کپک زدگی در آن ها مشاهده نشود.

استفاده از میوه و سبزی در تغذیه مرغ عشق

میوه جات پرتقالی یا تیره رنگ سرشار از ویتامین آ هستند که برای سلامتی پرنده ضروری می باشند. به همین دلیل استفاده از میوه هایی مثل سیب زمینی شیرین ، فلفل قرمز ، اسفناج ، سیب زمینی هندی و کلم بروکلی در جیره غذایی مرغ عشق توصیه می‌شود. برای این کار باید با استفاده از میوه جات و سبزیجات آنها را به شکل قطعه های کوچکی دربیاورید تا پرنده بتواند به راحتی آنها را مصرف کند.

پروتئین جیره غذایی مرغ عشق

برای تامین پروتئین مورد نیاز مرغ عشق هم می‌توانید از گوشت پخته شده ، تن ماهی ، تخم مرغ پخته شده ، ماست ، پنیر و سایر لبنیات استفاده کنید. اما در استفاده از فرآورده های لبنی نباید زیاده روی کنید چون که ممکن دستگاه گوارشی پرنده را با مشکل مواجه کند.

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت