دانستنی هایی در مورد تخمگذاری و جفتگیری هدهد ( شانه به سر )

بروز شده در : ۱۴۰۰٫۰۷٫۲۴

هدهد یا شانه به سر پرنده ای از راسته سبزقباسانان است که در اروپا ، آسیا و آفریقا زندگی می کند. هدهدهای اروپایی و اسیایی مهاجر هستند و در فصل زمستان به مناطق گرمسیری مهاجرت می کنند. اما هدهدهای آفریقایی مهاجر نیستند. محل زندگی هدهدها باید بایر باشد تا پرنده بتواند دنبال غذای خود یعنی حشرات بگردد. همچنین باید اجسام عمودی مانند درختان وجود داشته باشد تا پرنده آن ها را سوراخ کرده و در آن جا لانه سازی کند.

این پرنده معمولا دارای اندازه 25 تا 29 سانتی متر و بال های آن بین 44 تا 48 سانتی متر است. رنگ سر و بدن این پرنده قهوه ای مایل به صورتی و و دم و بال های پرنده به رنگ راه راه عرضی سیاه و سفید است. هدهدا منقار و پرهای بلند دارد. نوک منقار خمیده و نوک پرها سفیدرنگ است.

تخمگذاری هدهد

« تخمگذاری هدهد »

تغذیه هدهد

برای تغذیه جوجه هدهد می توان از دانه های پارس یا استارتر استفاده کرد. برای تهیه غذای مناسب برای جوجه های هدهد می توان از دستورالعمل زیر استفاده کرد:

500 گرم دانه استارتر خیس و خمیر شده را با 500 گرم سویای ابکیشده مخلوط کرده و 200 تا 500 گرم گوشت چرخ کرده را به آن ها اضافه کنید. برای تکمیل غذای ساخته شده می توان یک برگ کاهو ، تعدادی فلفل سیاه و قرمز ، و یه حبه سیر رنده شده را هم به غذای ساخته شده اضافه کرد.

پس از درست کردن غذا ، آن را به خوبی مخلوط کرده و چند بار چرخ کنید و در کیسه فریزر بسته بندی کنید. هدهد چینه دان ندارد به همین دلیل نمی تواند غذا را ذخیره کند ، بنابراین در تغذیه پرنده باید غذای تهیه شده را به اندازه مناسب مثلا در یک یا دو سانتی متر درآورده و به آن بدهید.

جفتگیری هدهد

« جفتگیری هدهد »

جفتگیری هدهد

هدهد ها در فصل بهار جفت گیری و تولید مثل می کنند. این پرندگان تک همسر هستند و در فصل جفت گیری فقط یک ماده اختیار می کنند. این پرندگان قبل از جفت گیری روابط عاشقانه از هم نشان می دهند و به همدیگر غذا می دهند که این امر بیشتر در میان هدهدهای نر مشاهده می شود که به همسر خود غذا می دهند. پس از خوردن غذا به صورت عاشقانه ، به روی درختان یا سطح زمین صاف رفته و در آنجا جفت گیری انجام می شود.

پرنده ماده در هر بار تخم گذاری ، 5 تا 9 تخم می گذارد. هر چند که در برخی مواقع مشاهده شده که هدهد ماده 12 تخم نیز گذاشته است. وزن تخم های نفه دار تنها 4.5 گرم و طول مدت جوجه کشی از آن ها 16 تا 18 روز است.

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت