عوامل موثر در افزایش باروری خروس

نوشته شده در : ۱۳۹۸٫۰۸٫۱۶

همانطور که انسان ها دارای نژاد های مختلفی هستند، پرندگان نیز نژاد های مختلفی دارند، برای مثال برخی از خروس ها از میزان باروری بالایی برخوردارند و تعداد مرغ های زیادی را می توانند بارور کنند و برخی نیز دارای قدرت باروری کمی می باشد، در واقع میزان تولید اسپرم در بدن آنها کم می باشد که این خود به عوامل مختلفی بستگی دارد که در این مقاله قصد بررسی آنرا داریم.

هر پرورش دهنده ای می داند که اگر بخواهد از تخم مرغ های خود جوجه کشی کند، باید از تخم مرغ های نطفه دار استفاده نماید و اگر از تخم مرغ هایی استفاده نماید که خروس هیچ دخالتی در تولید آنها نداشته باشد مطمئنا هیچ جوجه ای عایدش نخواهد شد. بنابراین اهمیت خروس در این مرحله بسیار پر رنگ تر از همیشه می شود.

در حالت کلی تمامی خروس ها قدرت بارور کردن مرغ ها را دارند، ولی تعداد نادری هستند که به صورت مادر زادی نابارور می باشند که برای شناسایی می توانید اسپرم آنها را مورد آزمایش قرار دهید.

موضوع اصلی این مقاله بررسی عواملی است که در افزایش میزان باروری خروس ها موثر هستند، این عوامل می تواند شامل موارد زیر باشد:

افزایش باروری خروس

« افزایش باروری خروس »

تعداد خروس های موجود در بین گله

اگر در بین گله تعداد خروس های خیلی کمی را قرار دهید، مثلا به ازای هر 100 مرغ یک خروس قرار دهید، بنابراین می توان که تعداد مرغ های نطفه دار کمتری نیز نصیب تان خواهد شد. میزان استاندارد یک خروس به ازای هر 8 مرغ می باشد.

خارج نمودن خروس نابارور از بین گله

مرغ ها با توجه به ویژگی ذاتی که دارند، پس از انتخاب همسر اجازه جفت گیری به خروس های دیگر را نمی دهد. بنابراین اگر خروسی نابارور در بین خروس ها وجود داشته باشد باعث کاهش تولید تخم های نطفه دار می شود. بنابراین توصیه می کنیم اگر به افزایش باروری خروس ها اهمیت می دهید و می خواهید میزان جوجه های بیشتری از جوجه کشی به دست آوردید، حتما قبل از قرار دادن خروس ها در گله تست اسپرم را از آنها بگیرید.

تاثیر اندازه خروس بر میزان تخم های نطفه دار تولید شده

تحقیقات دانشمندان نشان می دهد که مرغ ها معمولا تمایل به جفت گیری با خروس هایی دارند که از جثه و تاج بزرگتری برخوردار باشند. و مهم از این خود خروس ها اجازه جفت گیری به خروس های ریز جثه و کم پر نمی دهد، بنابراین می توان گفت که چنین مواردی نیز بر کاهش راندمان تولید موثر است.

خروس های چاق مشکل ساز هستند

خروس هایی که خیلی چاق هستند، هنگام جفت گیری می تواند مشکلاتی را برای مرغ ها به وجود بیاورد و حتی در مواردی باعث آسیب دیدگی در مرغ ها می شود. بر همین اساس بیشتر پرورش دهندگان متوجه این موضوع شده اند و سعی می کنند تا در فصل جفت گیری وزن خروس ها را در حد نرمالی نگه دارند و از بروز این قبیل مشکلات جلوگیری نمایند. البته نرمال و متناسب بودن وزن خروس ها باعث قرار گیری راحت خروس روی مرغ می شود و رفتار جفت گیری طبیعی تری را نشان می دهد.

آیا اندازه خروس ها رابطه مستقیمی با میزان باروری آنها دارد؟

اگرچه ممکن است خروسی که جثه بزرگی دارد، اندازه بیضه های بزرگتری نیز داشته باشد ولی بیضه بزرگتر تضمین کننده تولید اسپرم بیشتر نیست، عوامل مختلفی مانند ژنتیک، تغذیه، نور، شرایط محیطی، کیفیت منی و... بستگی دارد وهمانطور که گفته شد باید تست اسپرم از آنها گرفته شود.

تاثیر تغذیه بر افزایش میزان باروری خروس ها

طبق تحقیقاتی که دانشجویان دانشگاه شیراز در تاثیر تغذیه بر افزایش تولید اسپرم در خروس ها داشتند بدین نتیجه رسیدند که افزودن مقدار مناسبی پودر خشک شده پوست انار در جیره غذایی خروس ها میزان اسپرم تولید شده در آنها را تا حد قابل توجهی افزایش می دهد.

در نتیجه: اگر خروس های ناباروری دارید بهتر است با کمک روش های تغذیه ای و دارویی آنها را بارور کنید و سعی کنید از خروس های درشت اندام در جهت بارور کردن گله ها استفاده کنید.

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت