پرندگان هم لایق مهربانی اند، محبت به پرندگان را بیاموزیم

بروز شده در : ۱۴۰۰٫۰۷٫۲۴

دین مبین اسلام همواره ما را به نیکی و خوبی دعوت کرده است، خداوند متعال از ما انسان ها به عنوان اشرف مخلوقات، خلیفه و نماینده خود در زمین انتظاراتی دارد، بیایید با خوبی کردن به دیگران و از همه مهم تر حیوانات من جمله پرندگان این وظیفه الهی را انجام دهیم. احادیث و روایات زیادی در مورد محبت کردن به حیوانات وجود دارد، چه بسا خداوند وعده بهشت و بخشیده شدن کل گناهان را برای یک لحظه خوبی کردن به حیوانات می دهد، اینها همه نشان از عزیز بودن حیوانات نزد خداوند متعال است.

حیوانات هم جاندارند و طعم تلخ درد را می چشند، طعم گرسنگی را احساس می کنند، آنها هم مانند انسان ها به دنبال غذا هستند، از خطر فرار می کنند ، از زندانی شدن ترس دارند، حتی از پیامبر اکرم (س) حدیث داریم که هر کس پرنده ای را زندانی کند، خداوند او را مورد لعنت خود قرار می دهد.

مهربانی با پرندگان

« مهربانی با پرندگان »

انسان هایی وجود دارد که به قصد تفریح و صرفا برای خود نمایی و زیبا جلوه دادن منزل خود، پرندگانی مانند طوطی، قناری، فنچ و مرغ عشق را در قفس نگه می دارند، صرفا برای اینکه لحظه ای از صدای آنها استفاده کند یا زیبایی این حیوان بی گناه را به رخ مهمانان خود بکشد، و یا روزانه شاهد کسانی هستیم که برای خوشگذرانی به شکار حیوانات و پرندگان می روند، نه به جهت اینکه از گوشت انها استفاده کنند، بلکه با این هدف که تفریحی کرده باشند این عمل هم از نظر اخلاقی و انسانی درست نیست و هم شرعا محکوم شده است.

هدف اصلی این مطلب در مورد محبت کردن به پرندگان می باشد، زیرا در موارد بسیاری دیده شده که مردم به سوی پرورش سگ و گربه روی آورده اند و با فراهم کردن امکانات آنچنانی برای آنها، این حیوانات را بسیار عزیز بار آورده اند، هدف این مقاله یادآوری ارزش والای پرندگان از نظر ائمه اطهار و علمای دین و لزوم توجه به این حیوانات نجیب و بی آزار می باشد.

خداوند متعال می فرماید: " هر گاه مسلمانی چیزی بکارد و پرنده ای از آن تغذیه می کند، این کار در نظر من حکم انفاق را دارد".

مهربانی با حیوانات

« مهربانی با حیوانات »

روایاتی از معصومین و پیامبر اکرم در مورد محبت به پرندگان

  • امام رضا (ع) می فرمایند: " هیچ گاه گوشت پرنده چکاوک را نخورید، هیچ گاه او را مورد سرزنش قرار ندهید، او را هیچگاه در اختیار کودکان خود قرار ندهید تا با اون بازی کند، زیرا آن پرنده تسبیح خدا می گوید"
  • از امام محمد باقر (ع) نقل گردیده: " روزی ایشان به همراه ابو امیه انصاری در کجاوه ای نشسته بودند. در این هنگام کبوتر سفید رنگی خود را به کجاوه رساند و بر گوشه ای از آن نشست. در این حال ابو امیه دست خود را بلند کرد تا او را از کجاوه دور کند. امام فرمودند: ای ابو امیه بدان که این پرنده به ما پناه آورده است. زیرا ماری همه ساله به پرنده این مار حمله می کند و تمام جوجه هایش را می بلعد، و من با دعایی که برایش کردم آن مار را از لانه این پرنده دور ساختم. "
  • حضرت محمد (ص) : " هر شخصی که گنجشکی را بی جهت و بدون دلیل بکشد، آن شخص در روز قیامت مورد باز خواست قرار خواهد گرفت و ان گنجشک دور عرش الهی می چرخد و ناله سر می دهد، و از خدا می خواهد که از قاتلش بپرسد که چرا او را بیهوده کشته است؟"
  • از پیامبر گرامی اسلام (ع) حکایت می شود : " روزی ایشان در حال عبور از کوچه ای بودند، نگاهشان بر جماعتی افتاد که مرغ زنده ای را در حالی که به جایی بسته بودند، مورد هدف و تیر اندازی قرار می دادند. آنگاه حضرت فرمودند: اینها چه کسانی هستند؟ لعنت خدا بر آنها باد."

از روایات بالا متوجه می شویم که پرندگان نیز به اندازه سایر حیوانات ارزشمند و لایق محبت هستند. پس توصیه می کنیم به اندازه ای که به یک سگ یا به یک گربه محبت می کنید به همان اندازه نیز این محبت خود را نصیب پرندگان الهی و معصوم کنید.

مهربانی با پرندگان اهلی

« مهربانی با پرندگان »

اگر شما یا دوستان شما پرنده ای را در قفس زندانی کرده اید، با آزاد کردن آن هم محبت خداوند را به دست خواهید آورد و هم زندگی یک پرنده را به او خواهید بخشید. در فصل زمستان که پرندگان با مشکل سرما و یافتن غذا رو به رو هستند، با ایجاد مکانی امن و گرم در بالای پشت بام یا بالکن خانه خود یک سر پناه برای آنان ایجاد کنید، اگر نمی توانید این کار را بکنید حداقل با ریختن خورده نان یا گندم در بالای پشت بام خانه یا در مکانی امن به سیر شدن آنها در فصل سرد زمستان کمک بکنید. اگر کسی را در حال اذیت کردن پرنده ای یا خراب کردن لانه پرندگان دیدید، او را از این کار منع کنید. هیچ گاه بیهوده و به قصد تفریح به شکار پرندگان بخصوص گنجشک نروید و اگر دوستان شما این کار را انجام می دهند، آنها را از این کار منع کنید.

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت