جوجه کشی از انواع پرندگان زینتی و گرانقیمت

نوشته شده در : ۱۴۰۰٫۰۷٫۱۱

پرندگان زینتی بدلیل خصوصیاتی مانند زیبایی و یا تقلید صدا توسط افراد زیادی پرورش داده میشوند. از نمونه پرندگان زینتی که پرورش آنها در ایران مرسوم بوده میتوان به انواع گونه های طوطی ، عروس هلندی ، مرغ مینا ، مرغ عشق ، قناری و... را نام برد. عموماً پرندگان زینتی باهوش و با استعداد بوده و به آسانی با انسان های پیرامون خود انس میگیرند. علاوه بر آن این دسته از پرندگان علاوه بر زیبایی از نظر اقتصادی نیز مورد توجه قشر زیادی از پرورش دهندگان شده است ؛ چرا که خرید و فروش پرندگان زینتی و تخم آنها سود دهی مطلوبی داشته و مشتریان زیادی نیز دارد. در این مطلب از سایت ما شما را با روش های کلی جوجه کشی از پرندگان زینتی و گران قیمت آشنا خواهیم کرد که میتوانید آن را در ادامه مطلب مطالعه کنید.

جوجه کشی از پرندگان زینتی

« جوجه کشی از پرندگان زینتی »

جوجه کشی پرندگان زینتی به روش طبیعی

در این روش پرنده های زینتی پس از جفتگیری اقدام به ایجاد تخم نطفه دار میکنند. بدین صورت که پرنده مادر تخمگذاری کرده و بر روی تخم ها میخوابد. این روش طبیعی ترین روش جوجه کشی است ولی مشکلات خاص خود را دارد. بعنوان نمونه اغلب پرندگان زینتی علاقه ای به خوابیدن روی تخم نداشته و درصد کمی از آنها کرچ میشوند. همچنین پرنده کُرچ شده نیز در صورتیکه احساس کند موجود دیگری به تخم های آن دست زده آنها را از لانه بیرون می اندازد! معضل دوم در روش جوجه کشی طبیعی پرندگان زینتی روابط بین دو جفت است ؛ بدین صورت که در صورتیکه پرنده نر احساس بی توجهی از سمت پرنده ماده برای خود احساس کند تخم ها را به دور می اندازد. عموماً در روش جوجه کشی طبیعی بیشترین جوجه هایی که از تخم های نطفه دار خارج میشوند انگشت شمار بوده و نهایتاً به یک یا دو عدد میرسد. به همین علت غالب پرورش دهندگان به ندرت به جوجه کشی طبیعی از تخم های نطفه دار پرندگان زینتی اقدام میکنند.

معمولاً پرندگان زینتی از انرژی زیادی برخوردار هستند. بعضی از طوطی ها در هنگام جوجه کشی طبیعی و غذا خوردن فراموش میکنند که دوباره بر روی تخم های خود بخوابند! به همین علت راندمان جوجه کشی در متد جوجه کشی طبیعی پایینتر از جوجه کشی مصنوعی می باشد.

جوجه های متولد شده به روش جوجه کشی طبیعی

« جوجه های متولد شده به روش جوجه کشی طبیعی »

جوجه کشی از پرندگان زینتی به شیوه مصنوعی

در روش جوجه کشی به روش مصنوعی ، یک دستگاه جوجه کشی عملاً کنترل عوامل رشد جنین را به دست میگیرد. این نوع وسیله در واقع عملکردی مانند پرنده مادر را داشته و همان عملکرد را از خود بروز میدهد. در مقایسه با روش جوجه کشی طبیعی دستگاه جوجه کشی مزایای بسیار زیادی دارد که نمونه آنها میتوان به ظرفیت بالای جوجه کشی ، کنترل دقیق فرآیند جوجه کشی و راندمان بالای آن اشاره کرد.

جوجه های متولد شده به روش مصنوعی

« جوجه های متولد شده به روش مصنوعی »

برای جوجه کشی از پرندگان زینتی از چه دستگاهی استفاده کنیم؟

بدین منظور باید بصورت کاملاً صحیح و دقیق امکانات و قابلیت های ماشین های جوجه کشی موجود در بازار را بسنجید. لازم به توضیح است که جوجه کشی از تخم پرندگانی مانند مرغ و یا بلدرچین حساسیت زیادی نداشته و حتی با ماشین های جوجه کشی ارزان قیمت نیز میتوان برای جوجه گیری از این پرنده ها اقدام کرد ؛ اما این مورد برای پرندگان زینتی صادق نبوده و برای جوجه کشی از تخم این نوع پرندگان باید از ماشین جوجه کشی بسیار دقیق و با کیفیت استفاده شود. استفاده از ماشین های جوجه گیری ارزان قیمت برای پرندگان زینتی باعث اتلاف زمان شده و به از دست رفتن سرمایه شما منجر خواهد شد. به همین علت پیشنهاد میشود تا از ماشین های جوجه کشی مخصوص پرندگان زینتی بدین منظور استفاده شود.

معمولاً ماشین های جوجه کشی پرندگان زینتی در ظرفیت های کم و بصورت خانگی تولید میشوند ؛ چرا که کنترل دقیق و آسان ماشین های جوجه کشی با محفظه کوچک بسیار آسان بوده و دقیق می باشد. ماشین های جوجه کشی پرنده های زینتی میتواند عوامل مهمی مانند دما ، رطوبت ، سرعت گردش هوا در داخل محفظه ، گردش تخم ها ، میزان اکسیژن و غلظت دی اکسید کربن را بصورت دقیق کنترل کند. در میان ماشین های جوجه کشی ساخت ایران ایزی باتور ۶ از این توانایی ها بصورت دقیق برخوردار بوده و از میان ماشین های جوجه کشی خارجی نیز میتوان به دستگاه ۲۴ تایی آرکام کره اشاره کرد.

دستگاه جوجه کشی ۲۴ تایی آرکام
دستگاه جوجه کشی حرفه ای ایزی باتور ۶

مقایسه ماشین جوجه کشی ایزی باتور ۶ و آرکام سورو ۲۰

این دو محصول از لحاظ کارایی و کیفیت نزدیک به هم هستند. ایزی باتور ۶ دارای ظرفیتی در حدود ۳۰ تخم بوده و آکام نیز ظرفیت دو برابری نسبت به ایزی باتور ۶ دارد. هر دو محصول به قابلیت هایی نظیر بدنه ای از جنس ABS و کریستال نشکن و سیستم رطوبت رسانی مجهز هستند. دستگاه جوجه کشی آرکام بدلیل تولید در کشور توسعه یافته نسبتاً با کیفیت تر بوده و طبیعتاً قویتر از ایزی باتور ۶ خواهد بود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر از هرکدام از محصولات میتوانید به صفحات مربوطه در بالا مراجعه کنید. همچنین میتوانید انواع دستگاه جوجه کشی خانگی را در صفحه معرفی شده مشاهده فرمایید.

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت