با آلباتروس آشنا شویم

بروز شده در : ۱۴۰۰٫۰۷٫۲۴

آلباتروس پرنده ای از راسته کبوتران دریایی است که با نام علمی Diomedeidae شناخته می شود.این پرنده زیبا از تیره تندبادان است و جزء بزرگترین پرنده های دریایی به حساب می آید که می تواند پرواز کند.

آلباتوس بالهایی بلند دارد که در برخی از گونه های آن به نام آلباتروس بزرگ طول آن ها بیشتر از ۷٫۳ متر است. یک نکته جالب در مورد این پرنده این است که منقار آن قلاب دار است.

این پرده دارای 4 سرده بزرگ است ؛ آلباتروس های اطلس شمالی ، آلباتروس های بزرگ ، آلباتورس های دوده رنگ و آلباتروس های پست سیاه. اینگونه ها دو به دو به هم شبیه هستند. مثلا آلباتروس های بزرگ خواهر آلباتروس های اطلس شمالی محسوب می شوند.

آلباتروس

« آلباتروس »

آلباتروس ها در کجا زندگی می کنند؟

محلزیست آلباتروس ها بر روی کره خاکی در کنار دو اقیانوس شناخته شده زمین یعنی اقیانوس اطلاس شمالی و اقیانوس منجمد جنوبی است. قزاین و شواهد حاصل از بقایای سنگواره ها حاکی از این است که این پرنده در اقیانوس اطلس شمالی هم قبلا زندگی می کرده است.

بقای آلباتروس ها

هم اکنون زندگی این پرندگان بر روی کره خاکی با شرایط بحرانی مواجه است به طوری که اتحادیه حفاظت از محیط زیست وطبیعت اعلامکرده که 22 گونه از آلباتروس ها با شرایط بحرانی و خطرانقراض مواجه هستند.

شکار بی رویه یکی از مخاطراتی است که زندگی این پرنده را تهدید می کند و وضعیت زیست این پرنده را به این حال و روز انداخته است. دستیابی پرهای این پرنده انگیزه اصلی انسان ها برای شکار این حیوانات است. همچنین حیواناتی مثل گربه های رمیده و موش های صحرایی هم به تخم های این گرنده حمله کرده و آن ها را شکار می کنند.

ویژگی آلاتروس ها ؛ آلباتروس ها چگونه پرواز می کنند؟

آلباتروس از لحاظ مختلف با کبوتر دریایی سانان متفاوت است. تفاوت آن در ژنتیک ، اندازه پاها ، ریخت شناسی و مجاری بینی مشاهده می شود. آبلاتروس ها جثبه بسیار بزرگتری نسبت به این پرندگان دارند.

آلباتروس ها منقار چند لایه و بزرگی دارند که از استحکام وتیزی بیشتری برخوردار است. مجای بینی آن ها به صورت بسیار جالب وخاص در امتداد کناره منقارشان قرار گرفته است. آلباتروس ها در هنگام پرواز به سرعت دقیق هوا نیازمند هستند و لوله های بینی آن ها در رسیدن به اوج به آن ها کمک می کند.

بینایی و بویایی آن ها در یافتن غذا به آن ها کمک می کند. آن ها با پاهای راحتی که دارند به آسانی قادر هستند بر روی زمین گردش کرده و حرکت کنند. و اما یک نکته جالب دیگر این که در بالای چشم های آن ها و در محل منقار آن ها غده هایی وجود دارد که پرنده با استفاده از آن ها نمک را دفع کرده و جدا می کند.

ویژگی آلاتروس ها ؛ آلباتروس ها چگونه پرواز می کنند؟

رنگ پرها : آلباتروس بالغ معمولا پرهایی به رنگ تیره دارد که در دوران جفت گیری رنگ قهوه ای هم به خود میگیرند. البته در گونه های دیگر امکان وجود پرهایی به رنگ های متفاوت هم وجود دارد.

شکل ظاهری بال ها : در گونه های مختلف این پرنده اندازه بال ها از 4.3 تا 7.5 متر تغییر پیدا می کند. بال ها در این پرندگان خمیده ، مستحکم و کاملا آیرودینامیک هستند. آلباتروس ها با استفاده از این بال ها می توانند مسافت های طولانی را به راحتی پرواز گنند. حتی می توانند مسافت 1000 کیلومتری را هم بدون بال زدن پرواز کنند.

آلباتروس ها با هر یک متر پایین آمدن 22 تا 23 متر به جلو حرکت می کنند. گاها مشاهده می شود که این پرنده ها در جهت عقربه های ساعت و برخی دیگر از گونه ها در خلاف جهت حرکت عقربه های ساعت پرواز می کنند. به عبارت دیگر حرکت برخی از گونه ها ساعتگرد و حرکت برخی گونه های دیگر پادساعتگرد است.

قلب : یک مساله جالب که دانشتن آن خالی از لطف نیست. تپش قلب آلباتروس ها در زمانی که پرواز می کنند با زمانی که در حال اتسراحت هستند تفاوت آنچنانی ندارد.

مصرف انرژی : این پرندگان بیشتر انرژی خود را صرف شکار ، برخاستن از زمین و فرود آمدن بر روی زمین می کنند. برخی این ادعا را می کنند که آلباتروس ها در حین پرواز می توانند بخوابند که البته تابحال نتوانسته اند این مساله را اثبات کنند.

آلباتروس ها در کدام مناطق زمین پراکنده شده اند؟

این پرندگان گونه های بسیار متفاوتی دارند به همین دلیل در جای جای کره خاکی می توان این پرنده ها را مشاهده کرد. آلباتروس ها از قطب جنوب گرفته تا استرالیا ، کالیفرنیا ، آمریکای جنوبی ، آلاسکا ، استرالیا ، ژاپن ، اقیانوس آرام ، هاوایی و دیگر مناطق کره زمین زندگی می کنند. به نظر می رسد یکی از اصلی ترین دلایل زندگی این پرنده در مناطق جغرافیایی با عرض بالاتر میزان وزش باد مناسب برای پرواز این پرنده است. تنها آلباتروس موج دار در مناطق استوایی زندگی می کند.

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت