آموزش پرورش بوقلمون و جوجه کشی از تخم بوقلمون

بروز شده در : ۱۴۰۰٫۰۷٫۲۴

بوقلمون پرنده ای از رسته ماکیان سانان و با جثه بزرگ است که منبع پروتئینی بسیار مهمی در بسیاری از کشور های اروپایی و امریکایی محسوب می شود، چرا که در بدن این پرنده هر دو نوع گوشت قرمز و سفید وجود دارد و درصد چربی کمتری در گوشت آن وجود دارد و مهم تر اینکه گوشتش لذیذ تر از گوشت سایر پرنده ها می باشد. ۳۵ درصد گوشت این پرنده را گوشت تیره و ۶۵ درصد آن را گوشت سفید تشکیل می دهد و گوشت سفید آن طعمی شبیه گوشت مرغ و گوشت تیره آن طعمی شبیه گوشت گوساله دارد. این پرنده برای اولین بار توسط تجار از اروپا وارد ایران شد و تا مدتی پیش هم جوجه های یک روزه آن از آلمان و فرانسه وارد کشور می شد. اما هم اکنون وارد کردن جوجه های این پرنده از خارج ممنوع است و فقط تخم های نطفه دار بوقلمون وارد کشور می شوند و در ایران از آنها جوجه کشی می شود.

چکیده مقاله

پرورش و جوجه کشی بوقلمون یک شغل بسیار پردرآمد و البته بسیار نیز پر دردسر می باشد، گوشت این پرنده بسیار لذیذ تر از گوشت سایر پرندگان است و حتی در ایران نیز استقبال خوبی از تخم و گوشت این پرنده با ارزش می شود. در این نوشته قصد داریم ما را با تکنیک ها و فوت و فن های پرورش و جوجه کشی از بوقلمون را خدمتتان توضیح دهیم، برای بهره مندی از این نکات حتما ادامه مقاله را مطالعه بفرمایید.

نحوه شروع پرورش بوقلمون

قبل از شروع هر کاری حتما باید به آن علاقه داشته باشید، علاقه مهمترین شرط برای انجام کاری بدون نقص است، به عنوان مثال اگر شما به پرنده ها و پرورش آنها و محیط زندگی آنها علاقه مند باشید، هیچ وقت اجازه نمی دهید بیمار شوند و هیچ وقت در پرورش آنها کوتاهی نخواهید کرد و تمام تلاش خود را برای پرورش بوقلمون هایی زیبا و تپل به کار خواهید گرفت. بر همین اساس ابتدا سعی کنید علاقه خود را بسنجید و درآمد را در مرحله دوم قرار دهید، کاری که بدون علاقه شروع شود، به زودی با شکست مواجه خواهد شد.

دومین شرط برای شروع پرورش بوقلمون داشتن مکان کافی است، مکان شما باید حداقل ۵۰۰ متر مربع مساحت داشته باشد تا پرورش بوقلمون های شما توجیه اقتصادی داشته باشد. معمولا به ازای هر ۳ الی ۴ بوقلمون ۱ متر مربع در نظر گرفته می شود، اما چون شما میخواهید به صورت همزمان از تخم های نطفه دار بوقلمون ها جوجه کشی کنید، بنابراین باید مکان جداگانه ای را برای دستگاه جوجه کشی، جوجه های یک روزه و انبار غلات در نظر بگیرید.

مکان پرورش بوقلمون ها حتما باید دارای آب، برق و گاز شهری باشد، تمامی این امکانات برای پرورش صحیح بوقلمون ها لازم خواهد بود، هم چنین در فصول مختلف سال باید تجهیزات گرمایشی و سرمایشی مناسبی را برای آنها فراهم سازید. وجود سیستم تهویه مانند فن های مکنده در سالن پرورش بوقلمون ها ضروری خواهد بود و در جلوگیری از بسیاری از بیماری ها ضروری خواهد بود.

پرورش و جوجه کشی بوقلمون

« پرورش و جوجه کشی بوقلمون »

تهیه بوقلمون مولد یا تخم نطفه دار؟

سوالی که در این مرحله برای افراد زیادی پیش می آید این است که برای شروع پرورش بوقلمون کدام راه را انتخاب کنیم؟ بوقلمون های مولد و تخم گذار خریداری کنیم یا تخم نطفه دار بوقلمون را؟ هر کدام دارای معایب و مزایای مخصوص به خودشان می باشد که در ادامه توضیح داده خواهد شدو و انتخاب نوع آنها بر عهده شما خواهد بود.

 

- معایب و مزایای خرید بوقلمون های مولد :

بوقلمون های مولد نسبت به بوقلمون های گوشتی قیمت بسیار بیشتری دارند، اما بدون حضور بوقلمون های نر تخم های تولید شده بدون نطفه خواهد بود، یعنی قابلیت جوجه کشی از تخم های آنها بدون حضور بوقلمون نر وجود نخواهد داشت، پس باید به ازای هر 3 الی 4 عدد بوقلمون ماده یک بوقلمون نر سالم و سرحال نیز خریداری کنید که این خود هزینه ای جداگانه محسوب خواهد شد.

اما مزیت خرید بوقلمون های مولد مربوط به بازدهی آنها می شود، یعنی شما نحوه تولید تخم های نطفه دار را تحت نظر خواهید داشت و بر کیفیت زندگی و تغذیه بوقلمون ها دخالت مستقیم خواهید داشت، بنابراین تخم های تولید شده بسیار با کیفیت تر و تازه تر از تخم های نطفه دار خریدار شده خواهد بود و راندمان جوجه کشی را به شدت بالا خواهد برد.

 

- معایب و مزایای خرید تخم نطفه دار بوقلمون :

تخم ها نسبت به بوقلمون ها از قیمت پایین تری برخوردار است، ولی با توجه به اینکه نمی دانید تخم ها در چه شرایطی تولید شده اند و بوقلمون های مادر چگونه تغذیه شده اند، بنابراین از کیفیت نطفه درون تخم ها با خبر نیستید و از این رو راندمان جوجه کشی پایین خواهد آمد. اما در ادامه تکنیک هایی برای انتخاب تخم های نطفه دار با کیفیت و نطفه دار ارائه خواهیم داد.

جوجه کشی بوقلمون

« جوجه کشی بوقلمون »

راهنمای انتخاب تخم های نطفه دار با کیفیت

اگر تصمیم به خرید تخم های نطفه دار دارید، هنگام خرید باید به نکات زیر توجه فرمایید، رعایت موارد زیر راندمان جوجه کشی را بسیار بالا خواهد برد و از متضرر شدن شما جلوگیری خواهد نمود:

 

۱- خرید خود را حتما حضوری انجام دهید، زیرا اعتماد به فروشگاه های اینترنتی تخم نطفه دار مشکل است و از طرف دیگر در صورت قابل اعتماد بودن سایت نیز، با توجه به فاصله زیاد فروشنده شما از شما احتمال شکستن تخم ها حین جابه جایی بسیار بالا خواهد بود، هم چنین احتمال پاره شدن کیسه هوایی درون تخم در اثر ضربه و شوک وجود خواهد داشت که همگی این موارد مرگ نطفه ها را به دنبال خواهد داشت.

 

۲- اگر در منطقه شما هوا گرم است، بنابراین احتمال مرگ نطفه ها در دمای بالا وجود خواهد داشت. پس لازم است که آنها را حین جا به جایی و نگهداری در مکانی سرد و خنک نگهداری کنید. دمای ۱۵ درجه و رطوبت ۵۰ درصد بهترین شرایط نگهداری تخم های نطفه دار می باشد و هر چند ساعت یکبار باید آنها را بچرخانید تا زرده حاوی نطفه به پوسته نچسبد.

 

۳- از خرید تخم های نطفه دار شکسته، ترک خورده، آلوده به خون و فضولات، بسیار بزرگ یا بسیار کوچک، گرد و غیر عادی خودداری کنید، چون تبدیل به جوجه نخواهند شد.

 

۴- هنگام خرید حتما به داخل سالن پرورش مراجعه کرده و وضعیت بوقلمون های مادر را از نزدیک ببینید، سالنی که کثیف باشد و بوقلمون هایی که تغذیه ناکافی داشته باشند، قطعا تخم هایی بدون نطفه تولید خواهند کرد.

 

۵- دقت کنید که تخم ها مدت زیادی نگه داری نشده باشند ، حداکثر زمان نگهداری تخم های نطفه دار یک هفته است، پس از گذشت یک هفته از زمان تولید تخم درصد جوجه آوری آن کاهش خواهد یافت. برای اینکه بفهمید تخم ها تازه هستند، تعداد تخم های خریداری شده را با تعداد بوقلمون های تخم گذار موجود در گله مقایسه کنید، در صورت زیاد بدون تعداد تخم ها از تعداد بوقلمون ها امکان کهنه بودن تخم ها وجود دارد.

 

۶- تخم ها را باید به صورت عمودی و طوری که قسمت باریک رو به پایین باشد، داخل شانه ها قرار دهید و کاملا با احتیاط حمل و جا به جا کنید، زیرا احتمال پاره شدن کیسه هوایی درون تخم وجود دارد و در صورت پاره شدن کیسه هوایی نیز تخم فاسد خواهد شد.

 

۷- در صورتی که قصد دارید تخم ها را به مدت چند روز نگه دارید، محل نگهداری تخم ها باید کاملا خنک و مرطوب باشد (دمای ۱۵ درجه و رطوبت ۵۰ درصد) و حتما باید هر ۳ الی ۴ ساعت یکبار آنها را بچرخانید تا نطفه ها به صورت کامل از زرده تغذیه کنند.

تخم نطفه دار بوقلمون

« تخم نطفه دار بوقلمون »

تجهیز مکان پرورش جوجه ها

اگر قصد خرید بوقلمون های مولد را دارید، بنابراین اولویت با تجهیز مکان بوقلمون های مولد خواهد بود و به مرور زمان مکان جوجه ها و مکان دستگاه را نیز مجهز خواهید نمود، اما منظور از تجهیز مکان پرورش بوقلمون ها این است که در این مکان باید تمام امکانات رفاهی مانند آب ، برق، گاز، دانخوری، ابخوری، تجهیزات گرمایشی، سرمایشی و تهویه وجود داشته باشد. تمامی این تجهیزات برای رشد بهتر و اصولی تر آنها ضروری خواهد بود، هم چنین نور رسانی صحیح در جلوگیری از بیماری و افزایش میزان تخم گذاری نیز تاثیر زیادی خواهد داشت.

اما اگر تصمیم به خرید تخم نطفه دار گرفته اید باید ابتدا مکان مخصوص دستگاه جوجه کشی را آماده کنید و سپس اقدام به تامین مکان مخصوص جوجه های یک روزه، یک هفته ای و یک ماهه بکنید. مکان دستگاه جوجه کشی نز باید دارای سیستم تهویه، سیستم گرمایشی، سرمایشی و برق اضطراری باشد، چرا که برای تامین اکسیژن، خنک نگه داشتن محیط و جلوگیری از مرگ جوجه ها هنگام قطع برق تمامی موارد فوق ضروری خواهد بود.

مکان جوجه های یک روزه نیز حتما باید دارای لامپ مادر مصنوعی باشد چون امکان رشد یافتن جوجه ها بدون وجود این وسیله امکان پذیر نیست، هم چنین وجود سیستم تهویه، گرمایشی و سرمایشی، دانخوری و آبخوری مخصوص جوجه ها نیز لازم خواهند بود که باید تهیه کنید. علاوه بر همه موارد فوق باید مکان جوجه های یک روزه ، جوجه های یک هفته ای و یک ماهه را از هم جدا کنید چرا که فاصله سنی باعث ایجاد تنش میان آنها خواهد شد و جوجه های بزرگتر مانع از غذا خوردن جوجه های کوچک خواهد شد و امکان له شدن جوجه های کوچک وجود دارد. مکان جوجه های یک روزه و یک هفته ای باید دارای لامپ مادر مصنوعی باشد ولی جوجه های یک ماهه نیازی به این لامپ نخواهند داشت.

خرید و آماده سازی دستگاه جوجه کشی

پس از تهیه تخم های نطفه دار مناسب و تجهیز مکان مناسب دستگاه و جوجه ها، نوبت به خرید دستگاه خواهد رسید. دستگاه های جوجه کشی مختلفی در بازار وجود دارد و شما باید بنا به میزان سرمایه و تولید خود دستگاه مورد نظر خود را انتخابی کنید، اما با توجه به اینکه تولید کننده های مختلفی در بازار وجود دارد در این قسمت وظیفه خود میدانم که شما را برای خرید یک دستگاه جوجه کشی مناسب و کاملا استاندارد و با دوام راهنمایی کنیم، که نکات زیر را شامل می شود:

 

۱- یک دستگاه جوجه کشی استاندارد و قابل قبول حتما باید سیستم های تامین دما و رطوبت، چرخش تخم و تهویه هوا را داشته باشد و تمامی این موارد را به صورت خودکار انجام دهد و سنسور های بکار رفته در آن از کیفیت بالایی برخوردار باشد تا هیچ گونه مشکلی حین جوجه کشی به وجود نیاورد.

۲- بدنه دستگاه باید بسیار مقاوم، ضد زنگ، عایق دما و رطوبت و دارای طول عمر بالا باشد، بدنه های PVC نمونه های بسیار خوبی هستند که از طول عمر بسیار بالایی برخوردارند و به راحتی شستشو داده می شوند.

۳- راک ها و شانه ها حتما باید از مواد ضد زنگ باشند، زیرا هر گونه زنگ زدگی موجب انتقال میکروب ها به دخالت تخم خواهد شد. شانه های همه کاره دستگاه های جوجه کشی اسکندری امکان جوجه کشی همزمان تخم چندین پرنده مختلف را برای شما فراهم خواهد ساخت.

۴- دستگاه مورد نظر باید از سیستم برق اضطراری پشتیبانی کند تا در صورت قطع برق شهری امکان اتصال آن به باتری خودرو یا موتور برق وجود داشته باشد، زیرا در صورت کاهش دما و رطوبت به مدت چند ساعت امکان مرگ جوجه ها بالا خواهد بود.

۵- سازنده دستگاه حتما باید گارانتی و خدمات پس از فروش معتبر و واقعی داشته باشد، حتما قبل از خرید دستگاه در مورد کیفیت گارانتی و خدمات پس از فروش سازنده تحقیق کنید.

 

پس از انتخاب و خرید دستگاه آن را به محل مخصوص ان منتقل کنید و آن را به مدت 24 ساعت تست کنید، البته قبل از تست دستگاه پیشنهاد می شود دمای اتاق را به 24 درجه برسانید زیرا اکثر دستگاه ها در دمای پایین و یا دمای بسیار بالا خطا خواهند داد. طریقه راه اندازی و روشن کردن دستگاه را طبق دفترچه راهنما اجرا کرده و دما را بر روی 37 درجه و رطوبت را بر روی 60 درصد قرار دهید و ظرف رطوبت ساز را پر از آب کنید و نهایتا اجازه دهید دستگاه به مدت 24 ساعت روشن بماند، اگر پس از گذشت 24 ساعت هیچ گونه ایرادی مشاهده نشد می توانید جوجه کشی را شروع کنید اما در صورت به وجود آمدن خطا از قرار دادن تخم درون دستگاه خودداری نموده و با خدمات پس از فروش تماس بگیرید.

تخم بوقلمون

« تخم بوقلمون »

خرید و آماده سازی دستگاه جوجه کشی

قبل از اینکه نسبت به قرار دادن تخم ها داخل دستگاه اقدام کنید، لازم است آنها را ضدعفونی کنید، برای تمیز کردن تخم ها باید از یک فرچه یا مسواک خشک استفاده کنید و هرگز از پارچه خیس استفاده نکنید چون موجب از بین رفتن لایه محافظ روی تخم خواهد شد. پس از تمیز ازی تخم ها در صورت لزوم می توانید آنها را به مدت 5 دقیقه درون آب ولرم 37 درجه قرار دهید، هرگز از آب سرد استفاده نکنید چون مانند مرحله قبل خطرناک خواهد بود.

 

شیوه قرار دادن تخم درون دستگاه

اگر دستگاه شما از شانه های حفره ای یا شانه های مخصوص پشتیبانی می کند، باید شانه های مخصوص تخم بوقلمون تهیه کنید و تخم ها را به صورت عمودی درون دستگاه قرار دهید طوری که نوک تیز آن باید به سمت پایین و نوک پهن آن به سمت بالا باشد. همچنین اگر دستگاه جوجه کشی شما مانند دستگاه های اسکندری دارای شانه های همه کاره بود، باز هم باید تخم ها را به صورت عمودی درون شانه قرار دهید که نوک تیز به سمت پایین و نوک پهن رو به بالا باشد. 

 

نطفه سنجی تخم ها پس از گذشت یک هفته

با توجه به اینکه تخم نطفه دار بوقلمون قیمت بالایی دارد، بنابراین هنگام خرید باید دقت بالایی به خرج دهید. هم چنین به منظور افزایش راندمان جوجه کشی نطفه سنجی پس از یک هفته پیشنهاد می شود، بسیاری از پرورش دهندگان این مرحله را انجام نمی دهند، در حالی که از عواقب خطرناک آن خبر ندارند. تخم های بدون نطفه داخل دستگاه جوجه کشی به مرور زمان فاسد می شوند و اگر به موقع خارج نشود، سایر تخم ها را نیز آلوده خواهد ساخت و در نتیجه جوجه های در حالت نیمه رشد در داخل تخم خواهند مرد.

برای نطفه سنجی باید تخم ها را یک به یک مورد نوربینی قرار دهید تا متوجه زنده بودن جنین داخل تخم شوید، پس باید ابتدا دمای اتاق را به 30 الی 33 درجه سانتی گراد برسانید و تمامی چراغ های اتاق را خاموش و روزنه های نور را ببندید تا اتاق کاملا تاریک شود، سپس شانه ها به صورت تک به تک از دستگاه بیرون آورده و تخم ها را مورد نور بینی قرار دهید، اگر موجود متحرک و رگ های خونی داخل تخم مشاهده شد، پس جنین در حال رشد بوده و تخم سالم است، اما اگر هیچ رگ خونی و موجود متحرکی مشاهده نشد، تخم مورد نظر بی نطفه بوده و باید آن را دور بیندازید.

 

انتقال تخم ها از ستر به هچر

طول دوره جوجه کشی بوقلمون 28 روز است و شما باید از روز 25 ام تمامی تخم هایی که 25 روز قبل داخل دستگاه بوده اند را به قسمت هچر منتقل کنید، در قسمت هچر باید چرخش تخم ها را متوقف و دما و رطوبت را مناسب دوره هچر تنظیم نمایید، دمای دوره هچر 37.5 درجه و رطوبت ان 70 درصد است.

اما اگر از دستگاه های ستر و هچر همزمان اسکندری استفاده می کنید، نیازی به تنظیم مجدد دما و رطوبت نیست، دما و رطوبت دوره ستر برای این دوره نیز مناسب خواهد بود، چون دستگاه طوری طراحی شده که دمای قسمت پایین کمتر و رطوبت آن بیشتر باشد، پس با رسیدن دوره هچر کافیست تیغه های بین تخم ها را برداشته و ان را به قسمت پایین دستگاه منتقل کنید. اما اگر دستگاه شما شانه حفره ای دارد باید تخم ها را از حفره ها درآورده و به سبد هچر منتقل کنید.

پس از گذشت 3 روز جوجه ها از تخم بیرون خواهند آمد، اما باید به مدت 24 ساعت درون دستگاه و در داخل سبد هچر بمانند تا بدنشان کاملا تقویت شود و محتویات زرده موجود در بدن خود را مصرف نماید، در صورت تغذیه زود هنگام و در اوردن سریع جوجه ها از دستگاه امکان بروز بیماری عفونت کیسه زرده در آنها بالاست.

 

آماده سازی بستر جوجه های یک روزه

جوجه بوقلمون ها بر خلاف دیگر جوجه ها از هوش بسیار کمی برخوردار هستند و شما باید جوجه ها را مجبور به غذا خوردن بکنید. برای این کار باید هر وسیله ای به جز دانخوری و آبخوری را از محیط آنها خارج سازید. برای گرم نگه داشتن آنها حتما از لامپ مادر مصنوعی استفاده کنید، با توجه به اینکه جوجه بوقلمون های بسیار مستعد بیماری هستند لامپ های مادون قرمز میکروب های موجود در بستر را از بین خواهد برد. سعی کنید دانخوری و آبخوری ها را به رنگ قرمز انتخاب کنید تا جوجه ها جذب آن شده و شروع به نوک زدن و تغذیه کنند، اگر جوجه ها با نحوه غذا خوردن اشنایی ندارند چند جوجه بزرگتر یا بوقلمون مادر را در محیط آنها قرار دهید تا غذا خوردن را از آنها یاد بگیرد.

 

تغذیه جوجه بوقلمون ها و بوقلمون های بالغ

در نگهداری بوقلمون باید به هیچ وجه از شیوه تغذیه مرغ برای بوقلمون استفاده نکنید زیرا درصد کلسیم و پروتئین در تغذیه مرغ و بوقلمون زمین تا آسمان از هم متفاوت است. تغذیه بوقلمون به چهار مرحله پیش استارتر ، استارتر ، رشد و فینیشر تقسیم می شود.

در 21 روز اول خارج شدن جوجه بوقلمون ها از تخم جیره غذایی بوقلمون سرشار از پروتئین است. در 21 روز دوم که مرحله مصرف پیش دان است ، جیره غذایی از پروتئین کمتری نسبت به جیره غذایی 21 روز اول دارد. در مراحل بعدی برای تغذیه بوقلمون ها از جیره سویا و ذرت استفاده می کنند زیرا در مراحل اول و دوم مواد معدنی به اندازه به بوقلمون ها جذب شده و در این مرحله ها نیاز به انرژی دارند.

 

مدت زمان نگهداری از بوقلمون

مدت زمان نگه داری بوقلمون های نر و ماده متفاوت است. بوقلمون های ماده را تا 16 هفتگی و بوقلمون ها نر را تا 24 هفتگی پرورش می دهند. زیرا در طی این مدت وزن بوقلمون ها به حداکثر مقدار خود می رسد و باید آن ها را برای فروش به بازار بدهید.

در نگهداری از بوقلمون در نظر داشته باشید که باید خوردن و آشامیدن را به جوجه های این پرنده آموزش دهید. برای این کار باید آن ها را به دستتان گرفته و نوکشان را به آب و دانه ها بزنید تا خوردن آب و غذا را بیاموزند. در برخی مناطق روستایی برای انجام این کار ، جوجه بوقلمون ها را در میان بوقلمون های بالغ قرار می دهند اما این روش احتمال انتقال باکتری و میکروب و بروز بیماری به جوجه بوقلمون ها را افزایش می دهد.

جلوگیری از تولک رفتن بوقلمون

تولک رفتن یکی از مراحل کاملا طبیعی است که بعد از دوره تخم گذاری برای همه پرندگان، اتفاق می افتد و پرهای آنها شروع به ریختن می کند . بوقلمون ها هم مثل هر پرنده دیگری، فصلی از سال را دچار تولک می شوند ولی مهمترین مسئله ای که در تولک رفتن بوقلمون ها حائز اهمیت است، دلایل تولک زودرس آنهاست و بسیار ضروری است که پرورش دهندگان بوقلمون نسبت به آن آگاهی داشته باشند تا به موقع بتوانند اقدامات لازم را انجام دهند. در پارگراف بعدی به مهمترین این دلایل اشاره خواهم کرد.

در سالن های پرورشی گله مولد بعد از پایان فصل جفتگیری ، همزمان باهم به تولک رفته و ظاهر نامتعارفی پیدا می کنند.مراحل پر ریزی به این صورت است که ابتدا پرهای زیرین ریزش می کند و سپس تمام گردن، سینه، بدن، بال ها و دم را پوشش می دهد. وقتی تمام پرها ریزش کنند تولک کامل می شود و در غیر این صورت تولک، ناقص است و یا اصطاحا پرنده دچار تولک جزئی می شود. زمانی که پرهای بال ها شروع به ریزش می کند، تخم گذاری متوقف می شود ولی در تولک جزئی که در ناحیه سر و گردن اتفاق می افتد، تولید تخم کاهش می یابد.

دلایل تولک رفتن زودس بوقلمون ها چیست؟

  • کمبود آب، یکی از دلایل مهم برای تولک زودرس بوقلمون است. هر روز آبخوری آنها را کنترل کنید مخصوصا در فصل سرما ممکن است لوله های آب، از بیرون یخ زده و جریان آبرسانی قطع شود. اگر بوقلمون ها به مدت 2 روز به آب دسترسی نداشته باشند، تولید تخم کاهش می یابد و آنها دچار تولک زود رس می شوند.
  • بیماری ها یا وضعیت بد سلامتی
  • عدم نور رسانی به بستر پرورشی پس تحت هر شرایطی نور رسانی محل پرورش را کنترل کنید.
  • قطع نور مصنوعی در فصل پائیز مخصوصا برای بوقلمون های که تازه وارد مرحله تولید شده اند، باعث تولک رفتن آنها می شود.
  • ورود حیوانات وحشی، آلودگی صوتی که باعث استرس یا ترس ناگهانی بوقلمون شود آنها را دچار تولک می کند.
  • عدم رسیدگی به تغذیه بوقلمون ها یا اعمال تغییرات شدید و ناگهانی در برنامه غذایی آن ها
  • عدم فضای کافی در بستر پرورشی که مانع دسترسی بوقلمون به دان خوری و آب خوری می شود.
  • عدم بهداشت و وجود شرایط بد و نامطلوب در بستر پرورشی

تغذیه بوقلمون

بوقلمون ها مخصوصاً جوجه بوقلمون در روزهای اول نیازی به تغذیه ندارند ؛ در اصل این پرنده ها از زرده ای که در خود ذخیره کرده اند برای تامین ۲۴ ساعت ابتدایی زندگی خود استفاده میکنند. در ادامه تا ۳۰ روزگی این پرنده ها باید در هر وعده ۴۵۰ الی ۵۰۰ گرم جیره برای آنها در نظر گرفته شود.

در ۴۰ الی ۴۵ روزگی بوقلمون ها وزن آنها به حدود یک کیلوگرم میرسد. در این زمان دان مصرفی برای این پرندگان باید در حدود ۱٫۷ الی ۱٫۸ کیلوگرم باشد.

در حالت کل از زمان تولد تا ۳ ماهگی رشد بوقلمون ها با سرعت به جلو میرود و در چهار ماهگی به بیشترین میزان خود میرسد. بعد از گذشت ۳ ماهگی این پرندگان سرعت رشد آنها به مرور کمتر شده و در ۲۱ هفتگی به سرانجام خود میرسد.

دقت کنیدک ه مصرف جیره غذایی با توجه به نر و ماده بودن آنها متفاوت است. ضریب تبدیل غذا به گوشت در این پرنده در حدود یک به سه است. یعنی با مصرف 3 کیلو دان این بوقلمون ها یک کیلو وزنشان اضافه تر میشود.

تغذیه بوقلمون

« تغذیه بوقلمون »

غذای بوقلمون

برای تغذیه بوقلمون هایی که ۲۴ ساعت اولیه عمر خود را پشت سر گذاشته اند باید از یک رژیم غذایی استاندارد متشکل از ۲ عدد تخم مرغ ، ذرت و غلات به میزان ۱۰۰ گرم ، کاهوی خرد شده و نمک استفاده شود.

برای جوجه بوقلمون های پروار توصیه میگردد تا پس از اتمام زرده یک تکه نان به اندازه ۵*۵ و با ضخامت ۲ سانتی متر را در ظرف شیر خیس کنید. این رژیم باید بصورت روزانه ۵ بار و ۱۰ روز در اختیار جوجه بوقلمون های پرواری قرار بگیرد و بعد از گذشت این مدت نیز از روز ۱۰ تا ۲۸ روز باید همین غذا را بصورت 3 وعده به پرنده داده شود.

تهیه جیره غذایی بوقلمون

برای تهیه غذا میتوان از دان و مواد مختلف استفاده کرد بدین منظور :

  • ذرت بلغور به مقدار ۲۵ کیلوگرم یا بلغور دانه ای متشکل از ذرت
  • گندم و جو به مقدار ۶۵ کیلوگرم
  • جو بلغور به مقدار ۲۵ کیلوگرم و یا سبوس گندم به مقدار ۲۰ کیلوگرم
  • سبوس ۲۵ کیلوگرم یا برگ یونجه به مقدار ۱۴ کیلوگرم
  • آرد گندم ۱۴ کیلوگرم، پودر یونجه ۱۰ کیلوگرم و نمک به مقدار ۱ کیلوگرم
  • برای هر یک از بوقلمون ها باید ۱۰۰ الی ۱۵۰ گرم علوفه سبز تامین شود

غذای بوقلمون پرورشی

بوقلمون های پرورشی تنها با مصرف یک نوع جیره نمیتواند بصورت ایده آل رشد کند. به همین علت از چندین برنامه غذایی برای تغزیه بوقلمون استفاده میشود که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

در مرحله اول باید به این موضوع توجه کنید که وجود انواع علوفه های مفید در تغذیه بوقلمون ها موضوع مهمی می باشد. حتماْ باید علوفه ها را خرد کنید تا رشته های بلند آن وجود نداشته باشد. بعد از گذشت مدت زمان ۲ ماهگی شما میتوانید پرنده ها را به چراگاه ببرید.

دیگر جیره غذایی که میتوان برای بوقلمون ها استفاده کرد عبارتند از :

  • سبوس گندم و برنج و کنجاله سویا و آفتابگردان ، دانه های روغنی مانند سویا و آفتابگردان و یا تفاله های آنها
  • پس مانده غذایی که در منزل مصرف میشود
  • دانه های گیاهی ذرت ، گندم ، جو و برنج و ...
  • برگ سبز گیاهان مانند یونجه ، شبدر ، جو و ...

توصیه میشود تا بیشترین بخش غذاهای بوقلمون را از دانه ها استفاده کنید. بدین صورت که حداقل سه نوع دان در رژیم غذایی این پرنده ها قرار بگیرد.

مطالب مرتبط :

آموزش پرورش بوقلمون و جوجه کشی از تخم بوقلمون

فواید استفاده از تخم بوقلمون برای بدن انسان

چگونه نطفه سنجی ( نوربینی ) تخم بوقلمون را انجام دهیم ؟

چرا باید بوقلمون ها را نوک چینی کرد؟

خواص و خصوصیات گوشت بوقلمون

معرفی انواع نژاد ها و گونه های بوقلمون

راهنمای تغذیه در دوره های مختلف بوقلمون

روش اصولی پخت بوقلمون

آشنایی با رایج ترین بیماری های بوقلمون

جیره غذایی بوقلمون شامل چه چیزهایی است ؟

تخم نطفه دار بوقلمون

نحوه پرورش بوقلمون در خانه

بیماری لنگش و لنگیدن بوقلمون و روش های مقابله آن

فواید استفاده از تخم بوقلمون برای بدن انسان

هزینه پرورش بوقلمون

پرورش بوقلمون و یا شترمرغ ؛ کدام بهتر است؟

بهترین نوع تخم بوقلمون برای جوجه کشی

روش های افزایش تخمگذاری بوقلمون

مقایسه پرورش غاز و بوقلمون ، بررسی معایب و مزایا

معرفی واکسن های مورد نیاز و آمورش واکسیناسیون بوقلمون

چطور بوقلمون را کُرچ کنیم؟

آموزش ذخیره و انبار کردن تخم نطفه دار بوقلمون

راه ها و روش های پرکنی بوقلمون

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت